onsdag 15 februari 2012

Lek och Samspelsvecka i Södertälje

Imorgon dyker jag upp i Södertälje för att spela "Queer i förskolan" på Lek och Samspelsveckan som huserar i Södertälje stadshus. Om bara min förkylning kunde släppa taget om min energi hoppas jag att det blir en bra föreställning och intressanta diskussioner efteråt.

I senaste Lärarnas Tidning finns en artikel om Norges rekrytering av män till förskolan, rubriken är "Norrmännen ligger före". Före vadå undrar jag? De kommer i artikeln fram till den inte helt oväntade slutsatsen att fler män i förskolan inte betyder att det per automatik blir mer jämställt eller bättre ur ett genuspedagogiskt perspektiv. Rätt anmärkningsvärd är den här repliken som förskolläraren Morten Klemo säger i förhållande till risken att hamna i en stereotyp mansroll i förskolan:
— Här finns ju ingen machokultur direkt, så den risken tror jag inte är så stor. Möjligen att jag själv utnyttjar situationen och försöker smita undan köksjobben, där känner jag mig inte så hemma, säger han

För att läsa artikeln klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar