Queer i förskolan

Tanken om "Queer i förskolan"  startade då jag deltog i ett forskningsprojekt via Fou i Malmö 2010, som resulterade bland annat i en teatermonolog baserad på mina upplevelser av att diskutera kring genus och kön med barn i förskolans verksamhet, bemötande från kollegor samt minnen från min egen barndom och skapande av kön. Syftet med monologen var att skapa diskussion kring hur t.ex. heteronormativitet påverkar barns identitetsskapande och hur förskolan som institution behöver kritisk granska sin verksamhet utifrån ett normkritiskt perspektiv, detta för att upptäcka och förebygga diskriminering av barn i verksamheten samt för att kunna arbeta efter Förskolans läroplans 98/10 värdegrund. Efter att ha spelat föreställningen under några år på konferenser, arbetsplatsträffar och festivaler kände jag att det var dags att gå vidare. Sista föreställningen spelades i Malmö 15 april 2013. 

Idag håller jag i föreläsningar kring genus och normkritisk pedagogik. Föreläsningar kan utgå ifrån teman som: bemötande, barns lärandeprocesser, pedagogiskt ledarskap etc allt utifrån ett normkritiskt och genuspedagogiskt perspektiv. 

Materialet i mina föreläsningar är hämtade direkt från förskolans verksamhet med utgångspunkt från verkliga händelser kopplade till vetenskaplig forskning inom pedagogik.  

I mötet med barn blir återskapandet av kön så konkret. Deras funderingar och frågor om kön och tolkningar av kön visar tydligt hur smala könsrollerna är. “Jag vet att du är flicka, du har pojkehår - men du är flicka”. Kommentaren kommer från en diskussion med ett barn efter att jag åter fått frågan om vilket kön jag är, om jag är pojke eller flicka. Jag svarade att jag var inget av det, varken pojke eller flicka. Men det stämmer inte överens med den bilden barn får lära sig att kön är. Det finns bara två, pojke och flicka. Du är något av det, du kan inte vara båda eller inget av det. Men vad är kön? Hur ska barn kunna begripa vad kön är? Hur ska de kunna se vem som är flicka och vem som är pojke? Finns det bara två kön… eller finns det tjugotvå?