fredag 21 oktober 2011

Malmö Högskola och Förskolan i Fokus

Gjorde återbesök på Malmö Högskolas arrangemang "Perspektivdagarna 2011" den 12e oktober. Många spännande programpunkter, lite tråkigt att jag själv i år igen missade "Kvinnornas Malmö", en stadsvandring i kvinnors spår i Malmö. Den hann börja innan jag hann avsluta min programpunkt. Men föreställningen gick bra och jag vill tacka all publik för den fina respons jag fick. Särskilt tack till Annika Månsson och Maria Gunnarsson Contassot!

18 oktober spelade jag på "Förskolan i Fokus", Stadionmässan i Malmö. Återigen supertack till publiken för all respons! Det känns roligt att så många blir inspirerade av genuspedagogik.

Häromdagen kom ett barn fram till mig och satte en vit slöja med blommor på mitt huvud "Här, du ska ha den här": sa hen. Hen satte den på mig och när de andra barnen såg mig med slöjan på pekade de på mig och började skratta. "Ser jag rolig ut":frågade jag. Då kom barnet som satte slöjan på mig tillbaka, drog av mig slöjan och sa "Den här är bara för flickor faktiskt!"
Vi har på den avdelningen inte diskuterat min könsidentitet, barnen har aldrig frågat, men av situationen tolkar jag att barnen kategoriserat mig som pojke. Att barnen tyckte jag såg rolig ut med slöjan på huvudet skulle då kunna vara ett uttryck för att de tyckte att jag bröt mot en könsroll att som "pojke" ha en slöja som "bara är för flickor". Nästa steg nu kanske får bli att jag själv testar attribut barnen kategoriserat under "flicka" och se vad som händer, vilka reaktioner och frågor som kan uppstå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar